Historia śnieżnych butów

Rakiety śnieżne to rodzaj obuwia/ przyrządu do chodzenia po śniegu. Zasada ich działania jest prosta. Rakiety bowiem rozkładają ciężar osoby na większej powierzchni niż sam but, dzięki czemu osoba wyposażona w rakiety nie zapada się całkowicie w śniegu.Tradycyjne rakiety śnieżne, nazywane butami śnieżnymi miały drewniany szkielet i membranę ze skórzanych pasków. Dziś niektórzy producenci rakiet śnieżnych wykorzystują tą samą budowę, jednak drewno i skórę zastąpiły lekkie stopy metali oraz tkaniny syntetyczne. W nowoczesnych rakietach śnieżnych równie ważna, jak dystrybucja wagi w stosunku do podłoża, jest wygoda ich noszenia oraz łatwość w manewrowaniu. Projektuje się je także pamiętając o tym, by nie ?zbierały? śniegu wykorzystując ożebrowaną/kratową konstrukcję pod piętą, przez którą wykrusza się śnieg, a która daje możliwość unieruchomienia pięty w razie potrzeby.

 

Historia rakiet śnieżnych

Rakiety typu WEST’

W 1972 roku, Gene i Bill Pratersowie eksperymentując z nowymi projektami rakiet w Górach Kaskadowych, stworzyli rakiety śnieżne znane nam dzisiaj. Zaczęli używać rurki aluminiowej i zastąpili rzemyki i sznurki pokryciem z kauczuku syntetycznego i nylonu. Aby ułatwić ich używanie w górach, Pratersowie udoskonalili wiązanie oparte na zawiasach i dodali zacisk zamontowany do spodu buta.

Zachodni model rakiet śnieżnych zaczęła produkować firma Sherpa, okazały się one bardzo popularne. Użytkownicy rakiet śnieżnych ze wschodnich stanów USA początkowo byli nieco sceptyczni, uważając że zachodni model był niepotrzebny na wschodzie, do czasu, aż Pratersowie zademonstrowali lepszą skuteczność swojego modelu na Górze Waszyngtona w New Hampshire. Z czasem wszyscy użytkownicy rakiet śnieżnych zaczęli używać modelu produkowanego przez Sherpa.

W modelu tym użyto ramy ze stali nierdzewnej lub aluminium, skorzystano z postępu technicznego w dziedzinie przetwarzania tworzyw sztucznych i tworzenia odlewów (formowania wtryskowego), aby uzyskać lżejsze i bardziej wytrzymałe rakiety. Wymagają one niewielkiej konserwacji i zazwyczaj zawierają wbijające się w podłoże raki.

W niektórych wersjach rakiet, takich jak model „Denali” wykonany przez firmę Mountain Safety Research, nie stosuje się metalowej ramy i mogą być one wyposażone dodatkowo w odpinaną końcówkę przedłużającą rakietę. Nowsze modele mają ponadto elementy podnoszące pięty (rodzaj obcasa), które po ustawieniu we właściwym położeniu znacząco ułatwiają wspinaczkę górską.

Stosowanie solidnego i twardego pokrycia wewnątrz ramy w miejsce standardowej kratownicy z rzemyków i sznurków było zaskoczeniem dla wielu entuzjastów rakiet śnieżnych, ponieważ podważyło długo obowiązujące przekonanie, że krata była konieczna, aby zapobiec gromadzeniu się śniegu na bucie. W praktyce jednakże, wydaje się, że bardzo mało śniegu przedostaje się przez otwory w jakimkolwiek rodzaju rakiet.

Nowe modele rakiet, których pokrycie wykonane jest z kauczuku syntetycznego lub nylonu wykazują również doskonałą odporność na wodę, nie rozciągają się jak skórzane sznurki, gdy są mokre, ani nie wymagają corocznej konserwacji lakierem odpornym na czynniki zewnętrzne. Cechy te zostały natychmiast docenione. W końcu zaczęto stosować nawet lżejsze materiały, takie jak polipropylen.

Te bardziej sportowe projekty spowodowały, że chodzenie na rakietach śnieżnych zaczęło przeżywać renesans, po długim okresie spychania na dalszy plan, kiedy to amatorzy sportów zimowych wykazywali większe zainteresowanie nartami. Tylko w latach 90. XX wieku w Stanach Zjednoczonych liczba entuzjastów rakiet śnieżnych potroiła się.

Już w tamtych latach, ośrodki narciarskie dysponujące większym obszarem zaczęły oferować turystom szlaki specjalnie przygotowane do chodzenia na rakietach śnieżnych. Dzięki takiemu rozpowszechnieniu rakiet niektóre popularne obszary turystyczne są niemal tak oblegane w miesiącach zimowych, jak w ciepłe letnie weekendy.

źródło: wikipedia.pl Tłumaczenie: Anna Buk

 

Pochodzenie rakiet śnieżnych i pierwsze śnieżne buty

Rakiety śnieżne rdzennej ludności północnoamerykańskiej

Wykorzystanie przez Europejczyków

Czasy współczesne

Powstanie zachodniego modelu rakiet śnieżnych

 

Wypożyczalnia

WYPOŻYCZENIE RAKIET

15 zł / komplet

za komplet rakiet śnieżnych  na dobę.
W razie potrzeby kijki trekkingowe do rakiet pożyczamy bezpłatnie.

KAUCJA ZWROTNA

50 zł / komplet

Kaucja jest pobierana przy wypożyczeniu, zwracana przy zwrocie rakiet. Kaucja może

RABAT

Jeśli wypożyczasz na dłużej  niż 4 doby,

jeden dzień jest gratis!

15zł/doba

KONTAKT I REZERWACJE

REZERWACJE

UWAGA!! Kontakt telefoniczny tylko w godzinach pracy biura  9:00-17:00
Po wcześniejszym umówieniu się odbiór rakiet jest możliwy 24/h na dobę. 

+48 697 075 795

biuro@pawuk.pl

Adresy

Wypożyczalnia GŁÓWNA

ZAGÓRZ ul. Bieszczadzka 5, ZAGÓRZ (9:00-17:00)
ZAGÓRZ ul Krucza 79 (17:00-9:00)

  • Cisna
  • Wetlina
  • Ustrzyki Dolne
  • Lutowiska

  

Informacje

Do wypożyczania jest potrzebny przynajmniej jeden dowód tożsamości ze zdjęciem!

Działamy od 2009 roku! Prowadzimy zarejestrowaną działalność gospodarczą, wystawiamy rachunki! JESTEŚMY JEDNĄ Z NAJWIĘKSZYCH WYPOŻYCZALNI RAKIET ŚNIEŻNYCH W POLSCE!!!  Możemy obsłużyć nawet 50-osobową wycieczkę!

Mapa wypożyczalni

mapa

POLECAMY TAKŻE:

WYCIĄGI W BIESZCZADACH Krótki kurs poruszania się w głębokim śniegu przy pomocy rakiet.

WYCIECZKI ZIMOWE Opis typów rakiet śnieżnych wykorzystywanych współcześnie.